Hem > Uncategorized > Maraton summercamp

Maraton summercamp

Torsdagen den 17 juni samlades ett gäng kanotister i Karlskrona. Det var soligt och fint och vi ledare möttes av ett glatt gäng kanotister på ungefär 15 personer. Det var jag och Kim som tog i starten på detta läger sedan samma kväll hoppade Magnus Ljungberg in och hjälpte till under hela lägret. Ilona, Michaela och Jacob hjälpte också till att göra lägret till sommarens bästa. För det tyckte jag det blev och ungdomarna verkade också mycket nöjda med allt vi har gjort under veckan.

Vi började med presentation och en lära känna lek för att få reda på lite om varandra plus lite mellanmål. Efter det stack vi ut på det första kanotpasset, 8×4 min. De fick känna på banan de skulle paddla i helgen och efter intervallerna fick de experthjälp i lyftet av Jacob och de andra maratonkanotisterna.

Efter den goda middagen som vi fick av restaurang Eken varje dag ordnade vi upp lite samarbetstävlingar. Sedan körde vi bort packningen och tog plats i gympasalen på Tullskolan som ligger ca 1 km från klubben. För där skulle vi spendera våra nätter i en vecka.

Klockan 8.00 serverades det frukost därefter packade vi ihop träningskläderna och begav oss ner till klubben. Eftersom alla skulle tävla i helgen blev det bara ett lugnare distanspass idag. De skulle bara ut och glida och hitta bra känsla och flyt och träna på lyftet igen om de ville det.

Eftermiddagspasset bjöd på en lite annorlunda träningsform. Vi gick till Lok & motion för att köra ett yogapass. Det krävdes mycket kroppskontroll, fokus, rörlighet och avslappning. Alla förbättrade sig från början till slut men många hade väldigt dålig kroppskontroll och tyckte många rörelser eller övningar var jobbiga trots att de är ganska vältränade. Bara för att de små musklerna inte är vana vid att jobba och rörligheten och balansen brister. Instruktören på gymmet sa att hon blir alltid lika fascinerad av att ett så pass bra tränat gäng kan vara så dåliga på yoga. Men jag hoppas de tyckte det var kul och bra med ett annorlunda pass och skönt att komma ner i varv dagen innan tävlingen.

Kl. 10.00 gick första start på maraton SM. Det var kanonväder men aningen blåsigt, men så är det när man är i Karlskrona för det mesta. Det spelades bra musik på tävlingsplatsen och alla var glada och laddade. Seniorerna och juniorerna startade dagens lopp och det blev väldigt spännande och roliga lopp att titta på. Det slutade med att både Jacob Holst och Michaela Jonsson tog guld i seniorklasserna. Ungdomarna som var med på lägret startade lite senare och alla gjorde bra ifrån sig, kämpade och tog sig i mål. Det är häftigt att se alla som kämpar så hårt, särskilt de som ligger en bit ifrån ettan men som ändå aldrig ger sig, fortsätt med det.

Tävlingarna fortsatte på söndagen också. Då var det dags för mig att tävla. K2 21,5 km med Kim stod på schemat, men de kortade ner loppet till 15,5 km. Vi uppskattade inte det till en början men när vi väl körde och fick träsmak i rumpan så var det ganska skönt. Michaela och Ilona vann loppet och vi kom på en tredje plats, ett helt klart godkänt lopp.

Efter tävlingarna var slut blev det grillning på klubben för Eskimå, maraton summercamp och maratonlandslaget som också stannade kvar på läger ett tag. Jag och Kim hade fixat en mycket rolig tipspromenad och den uppskattades definitivt. Alla är tävlingsmänniskor och kämpade hårt för att vinna.

På måndagen började den hårda träningen på allvar. Vi startade med snabbhet/startpass i solsken och lugnt vatten. På eftermiddagen blev det lite längre pass och det var upplagt som en tävling i form av multipass. Vi satte ihop två jämna personer i K2 och rankade kanoterna efter hur bra de var. Därefter var det jaktstart, sämst rankad fick starta först. De visste inte hur passet såg ut eller när det var slut utan de fick reda på kommande moment under passets gång. De startade i vattnet, paddlade runt Långö till badstranden (ca 3km), upp på stranden för att springa idioten två gånger var. Tillbaka ner i kanoterna, paddla till klubben (0,5km), upp och byta kläder och ta på sig löparskor för att sedan springa 1,5 km fram och tillbaka. Jag stod där som kontrollant och delade ut bananer till alla som kom springande. De såg redan då ganska trötta ut men det var inte slut på passet. Därefter fick de reda på att de skulle paddla igen, runt Långö till badstranden och de trodde knappt sina öron men de kämpade på. Väl framme på stranden var det dags för styrkeövningar i form av utfall, knäböj, situps, armhävningar och axelpress med kanot. När man var klar med det skulle man paddla tillbaka till klubben. Därefter springa till badstranden, simma några hundra meter till en brygga och sedan springa upp till volleybollplanen då var man i mål.

Tisdag bjöd på två paddelpass. På eftermiddagen körde vissa besättning och resten körde K1. På kvällen efter maten så var det Glassiären som gällde, har man aldrig varit där innan kan det jämföras med bollhavet fast för glassälskare. En smak är minst tre kulor, så tar man tre smaker blir glassen GIGANTISK. Det fanns några som ändå ville ha mycket glass och det fick vi andra skratta åt för det var inte mycket glass som hamnade i deras magar innan solen smällt ner den till flytande format. Kletigt och kladdigt. Men det är precis så det skall vara.

På onsdagen var det solsken hela dagen och många jobbade på brännan ute i kanoterna. På eftermiddagen sprang vi ut till Västra mark där de har en löparbana, det stod snabbhet på schemat. 2*800 + 3*200 + 2*100 sedan lite reaktionsövningar.  Erik Gustavsson visade även en övning som han starkt rekommenderar om man vill bli explosiv och stark, jämfotahopp över häckar.

Under kvällen höll Magnus, Kim och jag ett litet föredrag om träningsplanering och träning. Hur man lägger upp mål med träningen, hur man planerar in träning, hur man formtoppar sig. Vissa saker var enklare att förstå än andra men det var frågvisa ungdomar vi hade att göra med. Men frågar man aldrig får man aldrig veta.

Så var torsdagen kommen och hemresedagen var här. Vi gick upp en timme tidigare för att hinna städa av gympasalen vi sov i. Medan ungdomarna städade ordnade vi frukost och bar bort stolar och bord. Det gjordes ett sista paddelpass i Karlskrona och lunch åts. Kanoter och väskor packades. Innan alla fick åka hem bjöds det på marängsviss då födelsedagsbarn skulle firas och tacka för ett riktigt bra läger. De fick skriva lite summering av vad de tyckt om lägret. Så var det lite lekar innan det var dags för avfärd hem. Goá kramar blev det.

I reflektionerna som vi läste efteråt stod det mycket bra saker. Det ända som var dåligt var regnskuren på måndagen, att man fick sova lite för kort tid på morgonen eller någon annan världslig sak som Pippi hade sagt. Det var helt enkelt ett kanon(t)läger!